University of Manitoba : Archaeology at the Crossroads Conference - Programs
University of Manitoba LogoDepartment of Anthropology, CAA, Archaeology at the CrossroadsDepartment of Narive studies Conference
Introduction Programs Schedule Registration Travel & Accommodations Maps Contact Us
 

 
   
   
   
   
   
 

 

Friday Schedule

Room A

Room B

Room C

8:40-9:00

Churchill River Diversion Archaeological Project Session 6

 

 

9:00-9:20

Method and Theory Session 7

Guidelines for the Conservation of Archaeological Sites Session 8

9:20-9:40

9:40-10:00

10:00-10:20

Coffee Break

10:40-11:00

11:00-11:20

11:20-11:40

11:40-12:00

 

Lunch

 

 

 

13:20-13:40

Aboriginal Heritage Committee Discussion Session 9

Bioarchaeology: the intersection (collision) of Archaeology and the Biological Sciences Session 10

Digital Video Making Workshop Session 11

13:40-14:00

14:00-14:20

14:20-14:40

14:40-15:00

Coffee Break

15:20-15:40

 

15:40-16:00

CAA Annual General Meeting (Manitoba A)

16:00-16:20

16:20-16:40

16:40-17:00

17:00-17:20

17:20-17:40

17:40-18:00

 


Friday Morning Sessions

 

Session 6    CRDAP: THE CHURCHILL RIVER DIVERSION ARCHAEOLOGICAL PROJECT/ LE PROJET ARCHEOLOGIQUE DE LA DIVERSION DU FLEUVE CHURCHILL

Room: Manitoba A

Chair: Patricia Badertscher (Manitoba Heritage Resources Branch)

The Churchill River Diversion Archaeological Project (CRDAP) began in 1990 as a partnership between Manitoba Hydro, the Historic Resources Branch, Manitoba Culture, Heritage and Tourism, the Nisichawayasihk Cree Nation at Nelson House and the South Indian Lake Community in order to identify, preserve, protect and rescue, if necessary, eroding artifacts and human remains from archaeological and burial sites impacted by flood waters resulting from operation of the Churchill River Diversion. Within a short time, the Manitoba Museum and physical anthropologists from the Universities of Winnipeg and Manitoba had joined the original group in order to provide analyses of artifacts and human remains. Annual reports of CRDAP field work, plus reports of the analyses of archaeological and burial sites and their contents are produced and returned for community use. Educational displays, posters, popularly written books are only some of the methods used to return archaeological knowledge to the communities.

This session contains a history of the inception and growth of CRDAP and how it has benefited the communities. Other papers deal with the identification and excavation of HBC and NWC fur trade posts, analyses of lithic and ceramic artifacts recovered, analyses of human remains and associated grave goods, as well as the replication of bone tools, and a discussion of anomalies in the C14 dating of sites whose residents relied heavily on fresh water fish for sustaining their communities.

En 1990, Manitoba Hydro, la division des ressources historiques du ministère de la Culture, du Patrimoine et du Tourisme du Manitoba, la nation crie Nisichawayasihk de Nelson House et la communauté du lac South Indian ont collaboré à la création du projet archéologique de la diversion du fleuve Churchill qui avait comme pour mission l’identification, la préservation, la protection et, si nécessaire, le sauvetage des artefacts, restes humains, lieux d’inhumation et sites archéologiques soumis à l’érosion, par les inondations dues aux travaux de la diversion du fleuve Churchill. Peu de temps après, le Musée manitobain de l’homme et de la nature, et des anthropologues physiques des universités de Winnipeg et du Manitoba ont rejoint le groupe original pour analyser les artefacts et les restes humains. Le projet émet un rapport annuel, ainsi que des rapports des analyses des sites archéologiques, des lieux d’inhumation et de leur contenu lesquels sont distribués aux communautés aux fins de leur utilisation. Les connaissances archéologiques sont communiquées aux communautés par des présentations didactiques, des affiches et des livres de vulgarisation.

Cette séance présentera un historique de la création et de la croissance du projet archéologique de la diversion du fleuve Churchill et comment il a profité aux communautés. D’autres articles discuteront de la découverte et de la fouille de postes de traite de fourrures de la Compagnie de la Baie d’Hudson et de celle du Nord-Ouest; l’analyse des artefacts de céramique et de pierre qui ont été exhumés; l’analyse des restes humains et de leur matériel funéraire; la reproduction d’outils en os; et une discussion des anomalies de la datation par 14C des sites dont les résidents consommaient de grandes quantités de poisson.

                                                                                                                                                                                      

8:40        Syms, E. Leigh and Kevin Brownlee

The History of the Churchill River Diversion Archaeological Project (CRDAP) and The Return of the Knowledge to the Communities

 

9:00        Smith, Brian J.

Historical Archaeology in the Churchill River Diversion

 

9:20        Finch, David M.

Recent Recoveries of Human Remains from Northern Manitoba

 

9:40        Meiklejohn, Christopher, Deborah C. Merrett and Todd Garlie

The University of Winnipeg Osteology Laboratory and the CRDAP Project: A Successful Partnership in Returning Historical Information to First Nations groups, and in Ongoing Bioarchaeological Research

 

10:00     Syms, E. Leigh

Discovering the Fresh Water Reservoir Effect in the Boreal Forest of Northern Manitoba: A New Ripple in the Time Continuum

 

10:20     COFFEE BREAK

 

10:40     Sitchon, Myra and E. Leigh Syms

A Point in Time: Projectile Point Types from the Boreal Forest of North Central Manitoba

 

11:00     Syms, E. Leigh and Valerie McKinley

Ceramics from the Northern Boreal Forest of Manitoba:  Implications for Understanding Cultural Dynamics

 

11:20     Brownlee, Kevin

Insights into the Harvest of Fish Resources in the Northern Boreal Forest of Manitoba

 

11:40     DISCUSSION

 

Back to Top

 

Session 7    Method and Theory

Room: Manitoba B

Chair: David Ebert (University of Saskatchewan)

 

9:00         Gill-Robinson, Heather

Using Advances in Technology to Study Bog Bodies: The Possibilities and Limitations

9:20        Ebert, David

Modeling Time:  Adding a Temporal Dimension to Predictive Models

 

9:40        Niknami, Kamal Aldin

Application of Remote Sensing and Geographic Information System (GIS) for the Study of Prehistoric Archaeological Site Locations: Case Study from Garrangu River Basin, Iran

 

10:00       Petch, Virginia

Testing Models for Determining the Extent of Land Use and Occupancy: Two Case Studies from Manitoba

 

10:20     COFFEE BREAK

 

10:40     Malainey, Mary

Assessing the Function of Precontact Aboriginal Pottery from Western Canada

 

11:00     Almqvist, Bjarne

Magnetization Dating of Kirkstead Abbey, Lincolnshire, England: Evidence for Reuse of Roman and Saxon Masonry

 

11:20     Forner, Cheryl

Two Possible Hide Processing Stones from FbNp-1 in Wanuskewin Heritage Park, Saskatchewan

 

11:20     Ebert, David

Can't Find the Patch for the Trees: Optimal Foraging and the Boreal Forest

 

Back to Top

 

 Session 8 GUIDELINES FOR THE CONSERVATION OF ARCHAEOLOGICAL SITES/ LIGNES DIRECTRICES POUR LA CONSERVATION DES SITES ARCHÉOLOGIQUES

Time: 9:00 – 12:00

Room: Manitoba C

Facilitators: Parks Canada Staff (Ellen Lee, Director, Archaeological Services Branch; Peter Frood, Director, Historic Places Program; Robert Harrold, Manager, Archaeological Resource Management; Christiane Lefebvre, Manager, Standards and Guidelines; Christophe Rivet, Project Manager)

Conceived by the Government of Canada in 1999, the Historic Places Initiative – the umbrella under which the new conservation tools have been developed – began by bringing together members of the heritage conservation community from across the country, using their expertise and experience to build the foundation for the most ambition heritage conservation initiative ever undertaken in this country.

Following initial development by federal, provincial, and territorial partners, in 2001 the Government of Canada provided a $24 million investment for the creation of the conservation tools, as well as for the development of federal legislation to protect federally owned historic places.

The Historic Places Initiative includes two new pan-Canadian conservation tools – the Canadian Register of Historic Places and the Standards and Guidelines for the Conservation of Historic Places in Canada. These tools have been created to increase Canadians’ knowledge and appreciation of their historic places and to encourage all Canadians to care for the places that represent where we have come from and who we are.

The Standards and Guidelines for the Conservation of Historic Places in Canada provide sound guidance to conserve buildings, landscapes, engineering works and archaeological sites in Canada. A pan-Canadian working group, following a nation-wide consultation, just completed the development of updated guidelines for the conservation of archaeological sites that reflect archaeologists’ knowledge, expertise and experience in conserving archaeological sites in Canada

Conçue par le gouvernement du Canada en 1999, l’Initiative des endroits historiques – cadre d’élaboration des nouveaux outils de conservation – a dans un premier temps rassemblé les représentants de la communauté de la conservation du patrimoine dispersés un peu partout au Canada afin de tirer avantage de leur expérience et de leur expertise pour l’établissement des assises de la plus ambitieuse initiative de conservation du patrimoine à voir le jour au pays.

Suite aux travaux initiaux de mise en place par les partenaires fédéraux, provinciaux et territoriaux en 2001, le gouvernement du Canada a fourni un investissement de 24 millions de dollars pour la création d’outils de conservation ainsi que pour l’élaboration d’une législation fédérale en matière de protection des endroits historiques appartenant à l’État.

L’Initiative des endroits historiques englobe deux outils pan-canadiens de conservation – le Répertoire canadien des endroits historiques et les Normes et lignes directrices pour la conservation des lieux patrimoniaux au Canada. Ces outils ont été élaborés dans le but d’accroître la connaissance et l’appréciation des endroits historiques par les Canadiens et d’inciter tous les Canadiens à prendre soin des lieux représentant leurs origines et ce qu’ils sont.

Les Normes et lignes directrices pour la conservation des lieux patrimoniaux au Canada fournissent de judicieux conseils pour la conservation des bâtiments, des paysages, des ouvrages de génie et des sites archéologiques au Canada. Un groupe de travail pan-canadien vient tout juste de compléter, suite à une consultation à l’échelle du pays, une mise à jour des lignes directrices pour la conservation des sites archéologiques reflétant les connaissances, l’expertise et l’expérience des archéologues en matière de conservation des sites archéologiques.

Outline of the half-day/ Aperçu de la demi-journée

  1. 1. Joint introduction by Ellen Lee and Peter Frood;
  2. 2. Presentation of the guidelines for the conservation of archaeological sites in Canada, by Christophe Rivet;
  3. 3. Q and A period with CAA membership;

A discussion led by CAA executive about the impact of the Standards and Guidelines on the profession and means for the CAA to engage in the implementation (e.g. training, adopting the S&G, quality assessment of work performed) will follow.

  1. 1. Introduction conjointe par Ellen Lee et Peter Frood;
  2. 2. Présentation des lignes directrices pour la conservation des sites archéologiques au Canada par Christophe Rivet;
  3. 3. Période de questions et réponses avec les membres de l’AAC;

Discussion menée par l’exécutif de l’AAC sur l’impact des Normes et lignes directrices sur la profession et les moyens par lesquels l’AAC peut s’engager à les mettre en oeuvre (p. ex. formation, adoption des normes et lignes directrices, évaluation de la qualité des travaux exécutés).

 

Back to Top
 

 

Friday afternoon Sessions

 

SESSION 9 WHAT IS THE ABORIGINAL APPROACH TO THE CONSERVATION OF HISTORIC PLACES? /QUELLE EST LA DÉMARCHE DES COMMUNAUTÉS AUTOCHTONES RELATIVEMENT À LA CONSERVATION DES LIEUX HISTORIQUES?

Time: 13:20 – 15:20

Room: Manitoba A

Chair: Eldon Yellowhorn (Simon Fraser University and CAA Aboriginal Heritage Committee)

Heritage conservation is a modern challenge for society. It forces us to respond in ways that accommodate ancient material culture for today and the future. The debate has been going on for as long as archaeologists have been active in Canada. Only in the past few years have Aboriginal concerns appeared on the public agenda. As a result, heritage concerns have been an integral part of the land claims process. Final agreements that have been ratified by Aboriginal communities typically contain articles that directly address heritage matters. Archaeologists no longer have the option of including Aboriginal issues into their research strategies. In the era of land claims, they are compelled by law to do so. For their part, Aboriginal communities have found themselves formulating policies for the tracts of land that accompany settlement agreements. Hence, these will have profound effects on the way archaeologists conduct their research and on how Aboriginal People manage their settlement lands. Therefore, this session is dedicated to examining the question: Is there an Aboriginal approach to heritage conservation that is distinct from extant methods? What are the concerns that Aboriginal communities have in this regard? How do they respond to their concerns?

The Aboriginal Heritage Committee invites participants to bring their anecdotes, examples, experiences and concerns to this open forum to begin a dialogue on issues surrounding Aboriginal approaches to heritage conservation. Rick Budhwa (Office of the Wet’suwet’en, Smithers, BC) will present An Alternate Model for First Nations Involvement in Resource Management Archaeology.

La conservation du patrimoine interpelle nos sociétés modernes, puisqu’elle nous force à considérer des façons d’accommoder l’ancienne culture matérielle. Ce débat se poursuit depuis que des archéologues travaillent au Canada. Or, depuis quelques années, les questions amérindiennes se manifestent sur la place publique et, en conséquence, les questions patrimoniales font maintenant partie intégrante du processus de revendication territoriale. Les accords définitifs ratifiés par les communautés autochtones contiennent habituellement des clauses qui abordent directement les questions patrimoniales. Les archéologues n’ont plus le choix d’intégrer ou non des questions autochtones dans leurs stratégies de recherche. Dans cette époque de revendications territoriales, ils y sont légalement contraints. De leur côté, les communautés autochtones ont dû formuler des politiques relatives aux territoires acquis à la suite des ententes de règlement. Ces développements auront des effets profonds sur le travail des archéologues et sur la gestion par les Amérindiens des territoires acquis à la suite d’ententes. Cette séance sera consacrée à l’examen de la question suivante : Y a-t-il une démarche autochtone de conservation du patrimoine distincte des méthodes actuelles? Quelles sont les préoccupations des communautés autochtones en ces matières? Et comment y font-elles face?

Le Comité du patrimoine amérindien invite les participants à ce forum ouvert à faire part de leurs anecdotes, exemples, expériences et préoccupations, afin d’entamer un dialogue sur les questions entourant les approches autochtones à la préservation du patrimoine. Rick Budhwa (Bureau de la nation Wet’suwet’en) présentera Un autre modèle de participation des Premières nations à l’archéologie appliquée à la gestion des ressources.

 

 Back to Top

 

 

Session 10  Bioarchaeology: The Intersection (collision) of Archaeology and the Biological Sciences

Room: Manitoba B

Chair: Linda Larcombe (University of Manitoba)

 

In keeping with the overall theme of the conference “At a crossroads”, this session is designed to highlight the intersection of archaeology and the biological sciences. This session will focus on issues, methods, applications and results in the field of bioarchaeology, which contribute to our broader understanding of the past populations. 

 

En harmonie avec le thème général de la conférence «À la croisée des chemins», cette séance vise à mettre en lumière les recoupements entre l’archéologie et les sciences biologiques. Elle portera sur les enjeux, les méthodes, les applications et les résultats sur le terrain de la bio-archéologie qui peuvent contribuer à une meilleure connaissance des populations passées.

 

 

13:20     Larcombe, Linda

Ancient DNA Analysis in Manitoba Archaeology

 

13:40     Hewitt, B. R.

One Thousand Years of Burials – Implications of Recent AMS Dating of Eight Bodies from the Fidler Mounds

 

14:00     Hodgetts, Lisa

Habits, habitats.  Stone Age hunters and their prey in Arctic Norway

 

14:20     COFFEE BREAK

 

14:40     Allard, Travis and Laurie Shead

Reaching Out by Looking In: Interactive Burial

                                                                                                                                      

15:00     Brady, Allyson, Christine White, Fred Longstaffe and Gordon Southam

Laser ablation as a method for assessing the effects of microbial diagenesis on stable isotope analysis

 

15:20     Yang, Dongya, Kathy Watt, Alan McMillan, Gregory Monks and Iain McKechnie

DNA Analysis of Archaeological Whale Bones from the West Coast of Vancouver Island

 

 Back to Top

                                      

 SESSION 11 VIDEO WORKSHOP/ L’ATELIER VIDÉO

Room: Manitoba C

13:20 "Where the Grandfathers Walked" by Byron Gislason

This video discusses the spiritual importance of sacred stone sites, such as medicine wheels, across Western Canada. There are interviews with Elders and archaeologists. The video ends with an appeal to have these important First Nations’ heritage sites preserved for the future.

 

14:20 COFFEE BREAK

 

14:40 An Introduction to Digital Video Editing as a Tool for Teaching, Outreach, and Record-Keeping: "It really is just that easy!"/ Introduction à l’édition vidéo numérique comme outil pour l’enseignement, la vulgarisation et la tenue de dossiers : «c’est vraiment si facile»!

Facilitator: David L. Harkness (Nelson McIntyre Collegiate) with Garry Leonard Running IV (University of Wisconsin-Eau Claire) and Bruce Dybvik (University of Wisconsin-Eau Claire)

This one-hour long workshop is a practical introduction to the rationale and methods of using edited digital video to support archaeological and geoarchaeological field record-keeping and public outreach programs. Digital video is an underused but potentially valuable way to document archaeological findings in situ and to place cultural material in context with other records. It is a valuable teaching tool and will enhance archaeological student learning when incorporated into classroom activities. Recent studies show that, moreso than ever before, students are primarily visual learners. Digital video, coupled with traditional instructional techniques, enhances student learning. Students who produce digital video projects more rapidly acquire the knowledge of their subject area, as well as learning a valuable skill that enhances their learning and ability to contribute to public outreach activities geared to disseminate information to general and area-specific audiences.

Capturing images in the field using digital video and editing these images into useful products is a cutting-edge technique. This process is far more approachable than most archaeologists are aware. The presenters will discuss entry-level hardware and software requirements, as well as strategies for those who wish to explore the use of this powerful tool in their own research and teaching. Windows Movie Maker 2 will be introduced as an entry-level non-linear digital video editing software package. The entire process of planning, shooting video in the field, and editing for dissemination after the field season is complete will be covered.

Participants are welcome to bring sample video (in MiniDV tape format) to use as an example as time permits. The presenters will share their experiences and advice on equipment, costing, and strategies (both from a digital video production and a pedagogical perspective) and provide suggestions for those who wish to expand their capabilities beyond the entry or introductory level.

 

Cet atelier est une introduction pratique aux fondements et aux méthodes d’utilisation de l’édition vidéo numérique à l’appui de la tenue de dossiers archéologiques et géo-archéologiques sur le terrain et des programmes publics de vulgarisation. La vidéo numérique est sous-utilisée, mais pourrait s’avérer précieuse comme méthode de documentation in situ des découvertes archéologiques ainsi que pour placer en contexte les matériaux culturels. Intégrée aux activités en classe, elle constitue un outil pédagogique précieux améliorant l’apprentissage. Des études récentes montrent que plus que jamais les étudiants apprennent davantage par la vue. La vidéo numérique, associée aux méthodes d’enseignement classiques, permet d’améliorer l’apprentissage. Les étudiants élaborant des projets vidéo numériques acquièrent plus rapidement des connaissances liées au domaine d’étude en plus d’une technique précieuse qui améliore leur apprentissage tout en contribuant à des activités de vulgarisation axées sur la diffusion d’information au public en général ou à des auditoires régionaux.

La saisie sur le terrain d’images vidéo numériques et la mise en forme de ces images dans des produits utiles constitue une technique de pointe. Ce processus est beaucoup plus accessible que ne le croient la plupart des archéologues. Les présentateurs discuteront le matériel et les logiciels de base nécessaires ainsi que les stratégies à appliquer pour l’exploration de l’application de ce puissant outil aux travaux de recherche et d’enseignement. On présentera le progiciel Windows Movie Maker 2 à titre d’outil d’édition vidéo numérique non linéaire de premier niveau. L’ensemble du processus de planification, de saisie d’images sur le terrain et d’édition à des fins de diffusion après la campagne de travaux sur le terrain sera abordé.

Les participants sont encouragés à apporter des échantillons vidéo (sur bandes MiniDV) qui serviront d’exemples si le temps le permet. Les présentateurs partageront leurs expériences et fourniront des conseils en matière de matériel, d’établissement de coûts et de stratégies (tant du point de vue de la production de vidéo numériques que du point de vue pédagogique) en plus de fournir des suggestions à ceux et celles souhaitant en apprendre davantage.

 Back to Top